Home
de Bioakker
Filosofie
Pluktuin
Afrekenen Pluktuin
Boerenmarkt
Groenten
Lezingen
Informatie
Nieuws
Links
anmeldung
07-06-2010 Krijgt Zutphen een vleesloze dag?

Nu wordt iedereen op de proef gesteld! Vooral de ondernemers uit de voedselbranche. Op maandag 7 juni heb ik een initiatief in Zutphen gestart. Zie hiervoor het artikel in de Stentor: Bronvermelding Stentor

Ik zoek enthousiaste mensen die zich willen inzetten om een vleesloze dag te introduceren. Hoe lang gaan we zo nog door? Er worden veel te veel wantoestanden door de vingers gezien. Wie regeert er hier? We kijken apathisch toe hoe we bij de kassa in de supermarkt sigaretten over de toonbank gaan waarop staat dat Roken Dodelijk is. Dat we dat nog accepteren! Gezondheidskosten en medische hoogstandjes vliegen de pan uit, qua kosten en prestige objecten. De supermarkt dirigeert de prijsknallers van goedkoop vlees ten koste van onherstelbare schade en leed. En de overheid lacht ons in deze verkiezingstijd toe met crisisangsten.

Argumenten en oplossingen genoeg voor een vleesloze dag per week. Het topje van de ijsberg, maar ergens moet je beginnen in deze in oranje gehulde decadente welvaartsmaatschappij. En natuurlijk ook visloos want de schandalen die op zee onder water plaatsvinden, kunnen het daglicht echt niet verdragen. Het is echt niet moeilijk om een alternatief voor 1 dag te realiseren. De Kracht zit in het samendoen en de uitvoering op een gezamenlijk tijdstip.

Waarom Zutphen? Nu, hier gonst het van de spirituele mensen. Iedereen heeft hier z`n altaartje of z`n favoriete geloof. Deze uitspraak is natuurlijk de uitdaging. Ik wil wel eens weten welke spirit erachter zit: mediteren of maatregel en actie!
Reageren de artsen uit Zutphen of moeten ze eerst een prik krijgen om wakker te worden? Ik kan me niet voorstellen dat ze tegen zijn. Gaan ze nu uit hun dak?

Een goede ondernemer springt als eerste in de bres. Een dag geen vlees in de supermarkt en concentratie op vervanging. Gezond verstand gebruiken. Ontslagen vallen echt niet bij ontslageren. Restauranthouders, boeren, winkeliers, grootkeukens, scholen en niet op de laatste plaats, ook de gewone consument moet en kan meedenken.

De beste kaarten liggen bij de jeugd. Zij hebben de sociale controle in de hand met hun moderne inspraakapparaat, het internet, waar ze doeltreffend gebruik van kunnen maken.

Ik zie uit naar alle reacties.

Voor ideeŽn en inbreng mail: jan@bioakker.nl


Terug naar berichtoverzicht